Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Läsarfråga // pengarna tillbaka? Missnöjd?

Hej på er!

På morgonen fick jag ett roligt mail som jag vill dela med mig lite av. Det är en tjej som varit hos en frisör innan och färgat utväxten, men blev otroligt missnöjd. Nu vill hon inte gå tillbaka till den frisören utan vänder sig till mig för hjälp – självklart ska jag hjälpa henne. Men det roliga var att vi började diskutera detta med om du är missnöjd med resultatet din frisör gav dig i allmänhet. Därför tyckte jag det var roligt att ta upp det här med er. Alla hart varit i denna sits, vad gör man?

  • Kan man få tillbaka pengarna om du inte är nöjd?
  • Har du rätt till att frisören ska göra om ditt hår om du inte blir nöjd?
  • Var går gränsen?

På fråga 1, så tyvärr enligt köplagen har man ingen rätt att få tillbaka sina pengar efter en utförd tjänst även om man är missnöjd och frisören har gjort fel. Det kan både vara rätt eller fel, men detta är en tjänst du köpt inte en produkt. Det är hemskt när man betalat mycket pengar för en tjänst och inte blivit nöjd, men som kund så har man inte så många rättigheter tyvärr.

MEN, det finns en svaghet hos alla frisörer. Konkurrensen och dåligt rykte. Inom vår bransch handlar allt om gott rykte och du vill att kunder ska vilja gå till dig för att du gör ett bra jobb. Till skillnad från andra tjänster så är dina kunder dina reklampelare och du vill INTE göra dom missnöjda. Har din frisör gjort ett dåligt jobb, så är det deras skyldighet att åtgärda problemet. Gör den inte det så är hon/han dum i huvudet, förlåt men så är det.

Jag tycker att har DU som frisör gjort ett dåligt jobb eller kunden är missnöjd på något sätt:

  1. Gör om och gör rätt
  2. Jag tror att blir en kund missnöjd så är det för att du (som frisör) inte har ställt dom rätta frågorna eller gjort en ordentlig konsultation. Eller det kan bara vara så enkelt att din kund och du inte går ihop, alltså personlighetsmässigt.
  3. Sen som frisör har du inte så många chanser att göra om ett hår heller. Du kan inte färga/klippa ihjäl dig till ett bra resultat, tyvärr.
  4. Du ska inte släppa ut kunden missnöjd två gånger, har du väl bestämt dig för att åtgärda problemet – BRILJERA. Ge kunden en påse med lite produkter, erbjud en styling inför helgen – ge extrem bra service.
  5. Men, det största problemet är att kunden kommer inte lita på dig igen och oftast så får du aldrig chansen att åtgärda problemet.
  6. Alla gör fel, vi är bara människor. Det kan hända kemiska reaktioner som du inte trodde skulle hända under behandlingens gång. Vi jobbar med olika människor och ibland krockar det, men uppför dig och behandla alla med respekt. Det finns ändå en anledning varför du fick kunden i stolen första gången.

PUSS E

ELIN


(foto: Malin Eld)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Mode

    Elin Johanssons webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Lifestyle
    Elin Johansson
    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Hälsa
    Foodjunkie
    Mode
    Petra Tungården
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Mode
    Mathilda Weihager
    Home
    34 kvadrat
    Mode
    Emma Danielsson
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Home
    Andrea Brodin
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Hälsa
    Fannie Redman
    Mode
    Paulina Forsberg
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Man
    Niklas Berglind