Läsarfråga // Otrevliga kunder

Hej Elin!
Tack för världens bästa hårblogg 😀 jag har precis börjat jobba som frisör och har eget så är inte anställd. Jag älskar mitt jobb och tycker det är super kul. Men blir så ledsen när det finns kunder som inte är helt nöjda och blir så otrevliga då. Allt självförtroende försvinner ju då och jag känner mej så dålig fast jag kanske inte ens tycker jag gjort något fel utan det är kunden som får för sej att det inte ser exakt ut som den har tänkt sej. Hur brukar du göra när kunder kommer tillbaka eller är otrevliga? Vad säger du till dem? Och hur tar du inte åt dej? Känns ibland som dem tror att dem kan bete sej illa bara för att jag är yngre och inte jobbat så länge!
Tack om du svarar fina du!

Hej söta du!

Tack snälla, så glad att du gillar min blogg.

Nackdelen med att du inte varit anställd sedan innan är att du inte har någon arbetserfarenhet. Mina fem år som anställd innan jag startade eget gjorde mig väldigt hårdhudad och man förstår värdet utav det vi faktiskt jobbar med. Men jag tycker det är superkul att du blivit egenföretagare, du kommer få kriga dubbelt så mycket från början och det kommer vara jobbigt. Men det är bara att kriga, du kommer vilja slänga saxen åt helvete och du kommer ligga och grina när du har jobbat 15 timmar per dag och dessutom klagar vissa av kunderna. Vi har inget lätt arbete, vi måste få ihop det kreativa med det sociala. 

Men det finns människor som är hemska, verkligen otacksamma och hemska. Jag får tackla väldigt många kunder och det är olika hur folk beter sig varje gång. Skillnaden mellan dig och mig är att jag har krigat som ett djur för att komma dit jag är idag, jag vet att jag är grymt duktig och det finns INGEN som kan knäppa mig på näsan – helt otroligt att jag vågar säga dom orden idag men jag är faktiskt sjukt stolt över mig själv. Du kommer också komma dit, men ibland så måste man stå upp för sig själv och inte ta skit från kunder.

Jag har alltid fått höra, ”men du är ju så ung, kan du verkligen det här” – det har jag fått höra jämt. Det har gjort mig så förbannad och jag har krigat för att bevisa att jag klarar av det fast tio gånger bättre än den som sa den meningen till mig. Det har varit min drivkraft och ju mer man säger ifrån mot kunder desto starkare kommer du bli.

Jag behandlar kunder som kunden behandlar mig. Är en kund till mig otrevlig mot mig är jag lika otrevlig tillbaka, jag tar ingen skit – oavsett vad. Jag tjafsade med en kund förra veckan t.ex, det påverkar mig självklart men jag har lärt mig att släppa det och låta kunden tycka vad den vill. Men det man oftast glömmer är dom helt fantastiska och underbara kunder som man mår så bra utav. När jag har en otrevlig kund eller en kund som klagar bara för att, då försöker jag tänka på dom kunder som är helt magiska och dom som verkligen förgyller min dag. Jag älskar mina kunder, men det är det som är glansen med att vara egen företagare – vi väljer dom vi vill jobba med. Kunder som jag inte gillar bokar jag aldrig in igen. 

Sen ett sista råd, ta ALDRIG att kunder inte tror på dig för att du är ung. Det är respektlöst, taskigt och otroligt förolämpande – passar det inte så låt kunden gå innan du tar hand om dom. Jag vet att det kanske inte är så lätt när man är ny egenföretagare att säga nej till kunder, men jag skulle hellre välja att ha få underbara kunder istället för många otrevliga kunder. Kunden ska vara glad att den får gå till dig, att din tid är lika mycket värd som kundens!

Stort lycka till och hoppas du lyckas framöver – det är du värd!
STOR KRAM

elindamerna

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!