Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Så sköter du håret vid träning

Många tycker det är väldigt svårt att sköta håret på rätt sätt när man tränar mycket. Det kan vara fotboll fyra gånger i veckan, gymmet sex dagar i veckan eller träning inför ett maratonlopp?!

Tyvärr är det lite så att det går inte att göra så mycket åt det faktiskt, man kan ju inte sluta träna för att vara fin i håret? Eller? Det stora problemet är vi känner oss ofräscha och att en dusch efter träning är väldigt skönt. Vissa svettas mer eller mindre från hårbotten, vilket gör att vi inte vill spraya torrschampo på en svettig hårbotten.

1. Mitt först tips är att när man utför någon slags träning så skall håret vara förslutet. En fläta, en stram tofs eller knut. Det förhindrar tovor och onödigt slitage när håret slår mot kroppen under träning.

2. Jag svettas inte mycket alls från hårbotten så när jag har tränat och ställer mig i duschen så sköljer jag extra i ansiktet, runt tinningarna och nacken. Så hela hårfästet tvättas kan man säga, då känns håret mycket fräschare.

3. Sedan borstar jag igenom håret samt fönar håret, antingen med kallt eller varm luft. Det beror om du vill ta chansen att styla om håret. Nu tänker ni säkert att jag är dum, föna in sitt eget svett? Men det är inte svett på det sättet, det är vatten som dunstar bara – det har ingen dött av och luktar ingenting.

4. Det vanligaste är nog att man väljer att skölja igenom håret bara (ej tvätta med schampo mm), men vatten är nog den största boven. Vatten torkar ut håret, varmt vatten öppnar upp håretstrået vilket gör att håret slits i onödan så avsluta med kallvatten så stängs hårstrået igen. Var noga med att återfukta håret efteråt, leave-in lotion och arganolja i längderna.

5. Torrschampo fungerar alltid, en riktig räddare i nöden.

Här under länkar jag några prisvärda alternativ – kika in torrschampot speciellt!

l

1. LÄNK 2. LÄNK 3.LÄNK 4.LÄNK

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Hej! Hör sitter jag och lusläser sida efter sida med inlägg och suger in alla råd du har. Men här kände jag att jag måste peta in en fråga. Min träning består främst utav simning. I klorvatten. Brukar sätta upp håret i en hög knut för att undvika kontakt (mössa känns inte riktigt som något alternativ) samt olja in det ordentligt innan för att undvika att håret skall dra åt sig av klorvattnet – för tyvärr är det oundvikligt att inte doppa håret ibland i vattnet.
    Läste tipset om att blöta håret med vanligt vatten innan. Det var bra. Något annat tips? Badar 2-3 ggr i veckan och efter att ha börjat vårda mitt hår så noggrant så känns det som om timmarna på badhuset förstör allt..

    Sofie 2014-09-11 14:44:29
    Svara
  • Hej!
    Skulle du kunna berätta lite mer om uniq one sprayet?
    Vad det är bra för och så vidare?

    mimmi 2014-08-07 18:59:17
    Svara
  • Jaha, där lärde jag mig något nytt, vatten är boven… jag körde som du skrev, att jag bara sköljer av håret men utan schampoo… men nu slutar jag med det kan jag säga. =)
    Torrschampo får det bli för jag tränar nästan varje dag och blir svettig.

    Ha en bra dag och tack för tipsen!

    Diana DeMarkey- LiveYourDreams! 2014-08-06 11:13:09 http://blogg.alltforforaldrar.se/liveyourdreams/
    Svara
  • Har en helt annan fråga än ditt inlägg handlar om.
    Efter att jag fick barn har jag fått enormt mycket grått hår, finns det något samband här? Har hört att håret kan förändras efter barn ex bli lockigt, tunnare, tjockare….
    Har ett tjockt, långt svartbrunt hår av bra kvalité men vill verkligen INTE bli grå så här tidigt!

    Har du några tips? Är färgning det enda som fungerar?

    Linda 2014-08-06 10:46:12
    Svara
Elin Johanssons webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!