Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Läsarfårga – Missnöjd kund?

Om man inte är nöjd efter ett frisörbesök och påpekar detta för frisören -som är nöjd själv med färgen och tycker att man kan använda silverschampoo istället för att göra om det- ska man klaga en gång till efter en vekas användande av silverschampoo? Känner mig så besviken då jag gått hos henne flera år och hon vet ju vad jag egentligen gillar. Brukar du ta illa vid dig om någon klagar?

Hallå du!

Det är en jättesvår fråga. Men som du förklarar det så förstår jag att du är blond, så har frisören inte riktigt lyckats med den kalla blonda färgen och sedan räddar sitt egna skinn med att säga till dig att du ska använda silverschampo? Jag har fattat det rätt då?!

Jag anser att både frisör och kund ska vara nöjd med färg/klipp när kunden lämnar salongen. Det räcker inte att bara frisören är nöjd, eller bara att kunden  är nöjd. Ni ska båda vara tillfredsställda med resultatet, det resultatet ni diskuterade fram i början av konsultationen.

Jag brukar alltid dela upp hur jag tänker: 

1. Konsultationen är den viktigaste delen för mig, det ska inte gå fel – eller kund och frisör ska inte missuppfatta varandra. Jag går alltid igenom flera scenarion som kan hända under behandlingens gång och accepterar kunden det samt litar på mig så har alltid kunden förståelse om dom fått höra det från mig innan. 

2. Jag skiljer på missnöjd estetiskt, tekniskt fel och girighet. 

– Kunden är nöjd när den går från salongen, allt vi konsulterade om innan stämmer med kundens önskemål och det jag framförde stämmer helt med resultatet. Sedan efter två veckor så kommer kunden och säger ”det blev för mörkt, eller det blev för ljust”. Det köper jag aldrig, kunden fick vad den ville ha, kunden vad nöjd när den gick ifrån mig och man kan inte komma två veckor efter behandling och klaga.

– Är det ett tekniskt fel från min sida, då ser jag till att kunden får en tid på dagen – stannar efter 00.00 om jag behöver. Eller om kundens hår har reagerat fel på färgen, det är ändå kemi vi utför – men händer det så ser jag direkt om det är så. Då känner kunden av det efter 1-3 dagar hemma, eller första tvätten. Så reglerar jag färgen/klippningen kostnadsfritt.

– Girighet hos kunder, när kunden är nöjd när den går ifrån mig och efter några dagar hör av sig och säger ”jag ville ha det lite ljusare”. Då är kunden ute efter att få ”gratis slingor igen för att bli ljusare”, men då väljer att klaga för att få mer slingor t.ex. Väldigt vanligt, men jag ser igenom det direkt. Det finns mycket kunder försöker med för att få tid hos mig eller klaga sig in, det köper jag inte heller.

Jag ser till att INGET kan gå fel, jag ger kunden allt utrymme att säga till precis som kunden vill ha det. Jag förutser alla problem innan, informerar kunden om vad som KAN hända. Om kunden väljer att säga ”jag är jättenöjd” när jag är klar med arbetet, fast inte menar det – not my problem. Jag är jättehård när det kommer till kunder, jag lägger ner min själ på varje kund – ger värde i varje kund som sätter sig hos mig. Då vill jag att mina kunder är lika öppna och bestämda som jag är. Jag ser mötet med mina kunder och mig som ett team och vi ska skapa en look tillsammans, då går det inte att en av oss är framåt – utan båda måste sammarbeta för bästa resultat.

Jag tar aldrig ett missnöje personligt utan är mer glad över att kunden kan vara öppen mot mig. Men det är väldigt sällan jag gör om en hårfärg om inte jag gjort ett tekniskt fel. Då får kunden boka om en ny tid och betala den tiden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

elindamerna

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
13kommentarer
  • Hej!
    Jag färjade mitt hår ombree . färgen är inte riktigt det jag ville ha men jag förstår att det kan vara svårt trots att jag inte har färgat mitt hår förut. Min fråga är om jag kan gå tillbaka och höra med min frisörska om hon kan rätta till lite för att jag tycker att fägen börjar snett (svårt att förklara) . På den högra sidan har hon börjat långt ner än på vänstra sidan . Eller ska det var aså lite ojämt där ombre börjar ? Det ser ut som om jag själv har gjort den hemma och kladdat lite. Önskar att jag kan skicka bild.
    MVH
    Sandra N

    Sandra 2015-11-17 14:35:38
    Svara
    • Svar på Sandras kommentar.

      Hej!
      Om du är missnöjd så tycker jag du hör av dig till din frisör igen så får hon/han kika på det 🙂 kram Elin

      Elin Johansson 2015-11-21 00:47:17
      Svara
  • Hej Elin,
    Jag rinde och beställde klippning och färgade slingor på klippoteket där jag brukar gå, hon som svarade kollade upp att jag hade färgen antecknad sen tidigare behandlingar.
    Jag har alltid varit nöjd så jag reagerade inte när frisören blandade till färgen.
    Då jag väntade passade jag på att titta i en frisyrtidning och bestämde mig för en frisyr som var kort men samtidigt mycket hår på luggen och hjässan, lite busig.
    Resultatet blev kort herrklippning med mörkt hår i botten och några ljusbruna slingor, vantrivs så hemskt.

    Anneli 2015-03-30 16:16:56
    Svara
  • Hej Elin,
    Jag rinde och beställde klippning och färgade slingor på klippoteket där jag brukar gå, hon som svarade kollade upp att jag hade färgen antecknad sen tidigare behandlingar.
    Jag har alltid varit nöjd så jag reagerade inte när frisören blandade till färgen.
    Då jag väntade passade jag på att titta i en frisyrtidning och bestämde mig för en frisyr som var kort men samtidigt mycket hår på luggen och hjässan, lite busig.
    Resultatet blev kort herrklippning med mörkt hår i botten och några ljusbruna slingor, vantrivs så hemskt.

    Anneli 2015-03-30 15:41:18
    Svara
  • Hejsan du verkar grym på de du gör:)
    Igår vart jag hos min frisör som jag känner sedan tidigare av att jag klippt & färgat mig där förr.. I måndes gick jag in med en bild och sa då att jag vill ha de sådär om hon kan detta? Och vad detta kommer att kosta mig
    Då säger hon att absolut 1.850kr Max jag bokar tid på onsdagen (igår) vi börjar och det blir kaos fult jag säger jag inge är nöjd och frisören är inte heller detta jag kräver mina pengar tillbaka för vågar mig inge på henne men jag ger henne en chans efter om och men… Hon dämpar den orange färgen men ändå inte så som jag visade från början nu säger hon att detta kommer att kosta mer 1000kr per gång eller så får jag avstå från henne för hon ej kan hjälpa mig mer!!! Vad kan jag göra !??

    Annika 2015-02-27 00:58:29
    Svara
  • Hej Elin!

    Jag är i klippa håret kort – tankar och saknar ett ordentligt inlägg om moderna ”pojkkorta” frisyrer. Är det fortfarande modernt hösten 2014? Vad ska jag tänka på när det kommer till hårtyp, frisyr och färg?

    SUPERTACKSAM om du kunde skriva ett inlägg om korta frisyrer 2014.

    Tack för en superbra blogg!

    Kram Emelie

    Emelie 2014-10-15 15:20:56 http://emelieortegren.blogg.se
    Svara
    • Svar på Emelies kommentar.

      Hej Emelie!
      Men vad roligt, åh du måste ta en före/efterbild och skicka till mig – det vore så roligt. Korta frisyrer är SÅ trendigt – men jag kan göra ett inlägg om det så får du lite inspiration. Håll koll i bloggen så kommer det inlägget komma upp i dagarna 🙂
      Kram E

      Elin Johansson 2014-10-17 12:25:31
      Svara
  • Kanske kan ge henne lite rabatt för att visa att du vill vara tillmötesgående? Bara ett förslag från någon som jobbar i en helt annan bransch. Fast å andra sidan lät hon väldigt jobbig så kanske inte vill behålla henne som kund om det kommer bli så varje gång 😉

    Cecilia 2014-10-15 13:55:42
    Svara
  • Hej!

    Jag läser din blogg varje dag. Jag vill tacka för alla dina tips och guider du delar med dej av.

    Jag har nyligen satt in löshår. Det är ganska svårt att vänja sej vid det långa och tjocka vackra håret. Har du några bra styling tips och frisyrer? På mitt arbete måste man ha uppsatt hår. Den vanliga hästsvansen känns lite tråkig.

    Tack! Keep up the good work!

    Tina 2014-10-15 05:21:02 http://tinasusanne.blogspot.se
    Svara
  • Tack för ett utförligt svar. Kommit fram till att både jag och frisören gjorde fel. Jag var för vag med hur jag ville ha det och hon frågade inget utan blandade färg efter eget tycke utan att fråga mig vad jag ville ha. Jag får stå mitt kast. Men jag kommer nog att börja leta mig efter en ny frisör då jag tycker att hennes svar med silverschampoot var slött.

    Linnea 2014-10-14 22:59:18
    Svara
  • Hej Elin!
    Roligt att jag gick in på din fantastiska blogg just nu och läste denna fråga. Jag jobbar som frisör och hade idag en kund som har färgat med ljusfärg eller blekning i botten hos en vännina som jag fattade det men letade nu efter en ny frisör eftersom hon skulle flytta. Hon bokade in klipp och sling och jag förklarade för henne att med slingor blir det mer ”naturligt” och att man inte får med allt hår så som när man lägger en hel färg i botten och att när det växer ut så blir det inte en lika skarp kant osv.
    Hon sa att hon ville prova något nytt men satt hela tiden och ifrågasatte mitt arbete när jag började med folieslingorna (typ ”ska du inte lägga färg på hela slingan eller lägger du bara i botten”) Jag var väldigt nogrann och gjorde ectremt mycke och tunna slingor i hela håret. När vi var färdiga och hade tvättat håret satt hon några cm framför spegeln och pekade på slingor som då inte hade fått någon färg och utbrast ”Vad är det här, det är ju fortfarande mörkt!”. Jag förklarade åter igen att detta inte var en färg vi la i botten utan sa allt jag hade sagt från början och sa att vi kollar på det när vi blåst det, hon tyckte då att det blev fint och hon var nöjd. Sen ringer hon några timmar senare till salongen och vill komma in imorgon för att hon vet inte om detta var vad hon ville ha och att hon kanske inte är nöjd med slingor. Lång text men tycker du att jag ska ta betalt då eller vad ska jag säga ? Supersvårt då jag självklart vill att hon ska komma tillbaka och känna sig nöjd men samtidigt ska jag göra ett till gratisjobb om hon inte är nöjd med det vi bestämde från början? Tack för en fantastiskt inspirerande blogg, jag är ett jättefan av ditt arbete! Nu har jag ont i fingrarna som fan, brukar nästan aldrig skriva inlägg eller så men här fick du 🙂
    Kram Annie från Göteborg

    Annie 2014-10-14 22:21:37
    Svara
  • Hej! Jag undrar om du hört talas om nordicdeal.com?
    Jag behöver köpa nytt schampo och använder redken och trivs väldigt bra med det märket. På den här sidan finns det 1 liters flaskor, men vågar inte beställa då ja är rädd för att det inte ska vara äkta 🙂
    Tacksam för svar!
    Mvh jennifer

    Jennifer 2014-10-14 21:18:10
    Svara
    • Svar på Jennifers kommentar.

      Hej Jennifer!
      Jag skulle vara lite misstänksam för att köpa därifrån. Köp från dom vanliga, lyko – eleven och bangerhead så vet du vad du får i flaskan 🙂
      Lycka till!
      Kram E

      Elin Johansson 2014-10-16 12:35:04
      Svara
Elin Johanssons webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!