Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Funderar du också på dessa frågor?

1. Tack för en superfin blogg! Jag undrar hur du tänker kring hur en frisör ska kunna förstå en ny kunds hår vid första klippningen/färgningen. Kan jag som kund förvänta mig att den nya frisören ska göra ett lyckat jobb vid första tillfället? Jag hoppas att du förstår min fråga. 🙂 har bytt stad och med det vill hitta en ny frisör men har varit missnöjd efter de klippen jag har gjort och bytt frisör. Men tänker att jag kanske måste ge den nya frisören fler chanser. Ha en fin semester!!

Svar: Hej! Tusen tack, roligt att du tycker om bloggen. Första mötet mellan kund och frisör är väldigt viktigt och självklart kan det ta några gånger innan ni börjar förstå varandra men man känner fort om ni kommer synka i framtiden. Frisörens uppgift är att göra dig nöjd och resulterar det till en konsultation på 30 minuter och 30 frågor senare så får det göra det. Som frisör gäller det att vara intresserad av kunden, ställa frågor som ger frisören en bild på hur kunden vill ha det – även om det inte handlar om hårfrågor. Du betalar för att bli nöjd och om du inte är det första gången så tycker jag det bevisar att ni inte klickade med varandra och du kommer ha missnöjet i huvudet varje gång, det vårdar inte gott.

Allt handlar om relationer och att frisör och kund respekterar varandra och lyssnar på varandra. Om frisören säger att det inte går så måste kunden lyssna och förstå, lika så frisören måste i sin tur ge 2-3 förslag för att kunna uppnå ett resultat tillsammans. Att jobba sig till ett resultat tillsammans är väldigt viktigt, att kunden får vara delaktig.

Stort lycka till nu. Ett tips är att finna en frisör på Instagram eller på sociala medier. Alla frisörer jobbar olika och finner du en bild på ett resultat som tilltalar dig, då kan den frisören vara någonting för dig.

2. Blir håret automatiskt sämre ju äldre man blir? Försöker spara ut nytt helt friskt ofärgat hår, men det blir tyvärr inte alls lika tjockt som när man var yngre.

Svar: Hej!

Ja, det stämmer. Ju äldre vi blir så blir håret tunnare, får en finare/tunnare kvalité och håret blir bara plattare och plattare. När man börjar t.ex bli gråhårig så kan även hårstrået bli grövre och svårare att forma, lite olika från person till person. När vi hamnar i klimakteriet t.ex så minskar talgproduktionen och hårets blodfetter samt ipider minkar – vilket gör att man kan få en mycket torrare hårbotten och torrare längder. Så självklart förändras håret för varje år men det är viktigt att:

1. Äta bra och näringsrik mat
2. Massera hårbotten så ofta man kan
3. Ta det lugnt med värmeverktyg
4. ÅTERFUKTNING är väldigt viktigt, nästan A&O.
3. Att vara aktiv, träna och motionera. Då får man en bra blodcirkulation i kropp och knopp!

elins1

Volym är viktigt när man blir äldre. Volymprodukter gör att hårstrået sväller och man får till en fin textur. HÄR kommer ni till inlägget om dessa produkter (ovan).

3. Hej! Jag har jobbat som frisör i över två år nu och är inne på min tredje inflammation i axeln. Har du ofta ont i din kropp pga ditt arbete och vad gör du för att förebygga skador? Jag tränar regelbundet och går på massage men det verkar ej hjälpa 🙁

Svar: Hej! Nej men vad ledsen jag blir, usch – stackare. Lyckligt nog så har jag klarat mig bra från skador, peppar peppar. Jag har fått någon nerv i kläm och överbelastade muskler men då har massage och stretching hjälpt. Jag tränar mycket explosiv träning, högintensiv träning på 45 minister och springer. Eftersom jag jobbar med mina muskler hela dagarna så vill jag att dom ska vara starka. Men jag kan bli öm och om jag är ledig en vecka och kommer tillbaka så kan jag få träningsvärk efter en jobbdag men annars har jag klarat mig. Men jättetråkigt att höra, jag hoppas du blir bättre och får hjälp. Om jag har några läsare som har några tips, så kommentera gärna (:

elin

4 .Jag var hos frisören och klippte mitt slitna hår förra veckan. Hon hade jättebråttom och bad mig gå när jag har blött hår,.Vad hade du gjort i den situation?. Hon bad mig också betala 1000kr för en tvätt och klippning. Tycker du att 1000kr är dyrt för en tvätt och klippning eller var de ett bra pris?

Svar: Hej! Men OMG? Va? Detta är ju helt sjukt…

Som kund hade jag blivit fly förbannad, hade betalt för det lilla hon gjorde – 200kr max och sagt ”Jag betalar endast för det jag fick”. Sen hade jag aldrig med satt min fot hos den frisören igen. Jag blir arg att ni blir behandlade såhär av Sveriges frisörer, det är inte första gången jag hör detta. Jag får SÅ mycket mail dagligen där ni förklarar och delar med er av skräcken, usch. Jag förstår att frisörer har det kämpigt med tiden, men boka av om man inte hinner istället för att påbörja någonting som blir riktigt dåligt. Jag är verkligen ledsen för din skull!

bronde

Man ska vara glad efter ett frisörbesök!

1000 kr för en klippning är dyrt och då tycker jag detta ska ingå: 

1. Kunden ska få  1 timmes behandling
2. Kunden ska få en ordentlig konsultation med tips på ideér och produkter
3. Kunden ska få en ordentlig schamponering med lätt massage och en funkgivande inpackning
4. Kunden ska få kaffe, te eller vatten
5. Kunden ska få en ordentlig klippning
6. Kunden ska få valfri styling. Gärna volymföning eller platt/locktång.
7. Kunden ska få produkter i håret (om så önskas)
8. Kunden ska också få tid att kunna köpa med sig produkter och boka in en ny tid om så önskas

5. Om du hade barn, skulle du använda professionella hårprodukter på dom eller skulle du hålla dig till typ vanliga billiga märken? Ex Barnängen, nivea & garnier?

Svar: Hej! Om jag hade barn så skulle jag använda så naturliga produkter som möjligt. Jag skulle köpa produkter från Apoteket eller på hemsidor där det finns helt ekologisk och vegansk hårvård. Jag skulle också välja helt parfymfritt för barn är känsliga och kan få allergier. Jag rekommenderar alltid att föräldrar väljer milda produkter till barnen så länge som man kan, sen när dom kommer upp till tonåren så kommer dom förmodligen välja helt tvärt emot men fram till dess så kan man kanske göra en liten tjänst (:

Så skulle jag resonera men det är upp till var och en, samt en kostnadsfråga.

1

John Masters är ett väldigt bra märke, dom har ett väldigt bra utbud som passar alla. 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Det är inte alltid Apoteket har snälla och ekologiska produkter att erbjuda för känsliga personer eller barn. Jag skulle hellre råda att gå in på en hälsokostbutik och frågat om hjälp. Weledas babyserie med ringblomma är helt underbar serie för barn och vuxna med känslig hårbotten.
    Kropp och hårvård utan konstiga tillsatser, utan parfym.

    Johanna 2015-08-16 07:27:18
    Svara
  • Jag var så dum och skulle fräscha upp mitt hår och fick hjälp av min frisör om vad jag skulle använda, så jag köpte färg av henne och gjorde det hemma då hon inte hade några tider på ett halvår, men mitt hår blev förstört. Hårbotten blev vit och resten gult och nu vill hon inte hjälpa mig så jag köpte silver schampoo så jag fick bort det gula men nu ha jag vit hårbotten och resten är blont. Finns det något jag kan tvätta ur färgen i hårbotten med eller måste det färgas mörkare igen? Är lite rått färgad naturligt men har färgat det blont i topparna och jag skulle fräscha på hela håret i en nygans ljusare men det blev inte bra som sagt..

    Lovisa 2015-08-14 13:24:45
    Svara
  • Hej Elin!
    Tack för en bra blogg!

    Jag var hos en frisör i vintras. När jag kom in fick jag inte ett så bra bemötande men tänkte inte mer på det.
    När jag satte mig i stolen sa han direkt att mitt hår var över 20cm slitet. Då hade han inte ens rört mitt hår utan enbart tittat på det. Hade lockat i håret samt att jag sa att jag hade massa produkter i håret (saltvattenspray, vanlig hårspray) och jag hade inte borstat håret den morgonen. Men han sa att ”man ser att det är så slitet och då kan man inte borsta igenom ditt hår alls”. Jag blev chockad och jag nämnde igen att jag hade MASSA produkter i håret. Och det då är svårt att borta igenom.

    Efter tvättningen insåg han väl att han hade haft fel för det gick jättebra att borta igenom håret. Dock skyllde han på alla produkter han la i mitt hår. Sedan sa han att minst 20cm måste bort. Jag blev även där chockad för jag har aldrig haft mer än 5cm slitet eftersom jag klipper mig relativt ofta. Jag lät honom klippa runt 10-15cm och han sa flera gånger att det behövs klippas mer men att han inte gjorde det för ”min skull”.

    Nu var jag och klippte mig för någon vecka sedan. Fick ett så fint bemötande. Hon satte mig ner, kände i mitt hår, kollade och sa att jag enbart hade 3cm slitet. (var livrädd att det skulle vara över 15cm slitet eftersom den förra frisören sa att han inte klippte bort allt det slitna). Jag nämnde allt som den förra frisören hade sagt till mig och hon sa att han hade fel. Jag har ganska grova hårstrån som behöver mycket fukt. Och att han kan ha ”blandat” ihop det med slitet. Men att det var väldigt konstigt.

    Kändes skönt att få komma till en riktigt bra frisör! Men som kund blir man ju orolig och rädd när man hör olika från olika frisörer. Det gör ju att man inte riktigt vågar gå och klippa sig.
    Tack för alla råd och tips hur man ska göra om man hamnar i en knepig sits.

    Ha en bra helg!
    Kram!

    Belle 2015-08-14 10:12:27
    Svara

senaste från Mode

Elin Johanssons webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Tess Montgomery
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Marie Serneholt
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind