Tips för dig som anställd frisör

IMG_1968

Jag får en hel del mail från er där ni förklarar era arbetsplatser och att tyvärr många av er mår dåligt på sin arbetsplats. Det handlar främst om frisörer men även överlag. Jag har väntat med att svara på dessa samt funderat på om jag ska ta upp detta, men jag känner att ni vill det och jag tror jag kan bidra med en del tips och reflektioner i ämnet.

Jag har skrivit en hel del om min resa som frisör, bland annat i DETTA inlägg. Kort har jag hittills träffat på alla sortens chefer, kollegor och människor i denna bransch och jag har valt att ta avstånd från mycket. Det är fruktansvärt att må dåligt på sin arbetsplats, vi lägger ner så otroligt mycket tid på jobbet och vi är människor som vill utvecklas och göra så bra ifrån oss som möjligt – på det bli nedtryckt och trampad på (varje dag) bara för en chef inte har fattat vinkeln med att vara chef.

– Jag ser sen chef som en ledare
– Jag ser en chef som inspirerar och peppar
– Jag ser en chef som uppmuntrar, är pedagogisk och intresserad av personalen
– Jag ser en chef som en i teamet 
– En chef jobbar med sina anställda inte mot dom
– En chef som tar ansvar, se till att alla anställda får lika mycket plats oavsett ålder, kön eller erfarenhet
– En chef som har ordning, är rättvis och verkligen leder sin personal
– En chef ska inte låta personalen jobba åt chefen utan med chefen

 

Detta är bara en del punkter som kommer upp i mitt huvud, är det något jag missat tycker ni? Jag är så trött på den här hierarkin, verkligen sjukt less på att unga och drivna tjejer/killar får sina kreativa drömmar krossade bara för att chefen ska få smörja sitt eget ego. Jag vill ha grymt duktiga, unga och drivna frisörer i framtiden – vi kommer kunna göra en enorm skillnad för frisör-Sverige. Få bort dom som där cheferna som borde bytt bransch för längesedan, nu kanske jag låter riktigt negativ men jag har verkligen börjat tröttna.

FullSizeRender-6

Mina tips till dig som anställd:

1. Ta ingen skit, det är det viktigaste jag har haft med mig under alla tidigare år som anställd. Säger chefen nedvärderande saker, personangrepp eller saker som inte är okej, så säger du ifrån att det där är inte okej.

2. Ha ett kämparglöd och sköt dig på arbetsplatsen. Visa framfötter, ta egna initiativ och gör det du tror på – backa inte för att du tror att din chef ska hoppa på dig. Kom inte för sent, var trevlig, gör som du blir tillsagd mm. Dom vanliga punkterna på en arbetsplats.

3. Att få kritik är inte alltid kul. Många tror att jag har svårt att ta kritik men tvärt om. Jag tycker kritik är väldigt intressant men jag köper inte en innehålls-fattig mening t.ex ”Gud vad fult” eller ”Nu har du nog fel, du är inte så bra som du säger” utan jag kan ta en åsikt men så ska den som ger kritik också förklara vad som var dåligt, vad som skulle göra att det blir bättre och hur jag kunnat göra det bättre.

4. Tala med dina kollegor, känner dom samma sak? Ta en fika efter jobbet och sätt upp punkter på vad som inte känns bra på arbetsplatsen. Boka in ett personalmöte och tala om för chefen vad ni tycker. Diskutera, planera och lägg upp en plan för att arbetsplasten ska fungera och vara rolig att gå till.

5. Sen en viktig sak, man kan inte få sparken för att man säger sin åsikt. Många vågar inte säga ifrån, visa självrespekt eller stå på sig själv för dom tror att dom kan bli avskedade. NEJ, så fungerar det inte i Sverige. Det är svårt att få sparken i Sverige om man inte stjäl pengar eller gör någonting olagligt såklart.

6. På en arbetsplats ska man arbeta som ett team, göra företaget/salongen bättre och mår personalen bra tillsammans så kommer det synas utåt och salongen blir betydligt mer attraktiv.

7. Något som är väldigt viktigt är att vara med i facket om du är anställd. Får du problem så hjälper som dig och du får stöd och råd. Var med i a-kassa också, minst lika viktigt. Man vet aldrig vad som händer och det är inte roligt att stå utan pengar. Se till att chefen betalar in för pension och att du har dina rättigheter. Det är många som missar detta som anställd för man tror att chefen har koll, men det kostar pengar och chefer kan se det som en onödig utgift.

lob

Sen vill jag påpeka att det finns helt fantastiska chefer i detta land, jag har träffat människor som gör helt enastående jobb med sina anställda och driver fina salonger. Men tyvärr så har jag betydligt fler som mår dåligt på sin salong än bra, jag vill verkligen inte att fler brinnande drömmar ska gå i kras.

 Sen en sista sak som jag tycker är viktigast nästan är att var inte rädd för att gå din egna väg. Jag kände att jag inte passade som anställd utan ville bestämma själv, jag kände att jag kunde göra detta bättre på egen hand. Har man försökt allt för att förändra till det bättre på sin arbetsplats men misären fortsätter så tänk om – byt salong eller börja starta eget företag och hyra stol. Därefter i framtiden skapa din egna salong och kämpa sig till en salong som du aldrig fick uppleva. Det är det som är så bra med vår bransch att ”the sky is the limit”, hur klyschigt det än låter så är det sant. Det är bara du och dina drömmar som sätter stopp, ingen annan – ingen chef eller ingen alls utan bara DU.

 | Diskutera gärna i kommentarsfältet mellan varandra, ni kan alla vara anonyma här på bloggen. Beskriv din resa eller hur just du mår på din arbetsplats. Vi ska kriga tillsammans, bli bättre och skapa ett nytt frisör-Sverige med kreativiteten och ledarskapen i fokus. |

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
7kommentarer
  • Din chef SKA inte ändra åsikt om du framför vad som är fel.
    Jag fick höra en gång att jag var ” besvärlig” för att jag inte nappade på allt chefen sa, vilket de andra gjorde ovh gick och klagade sen. Jag svarade henne med att hon. Borde se mig som en ”utmaning” eftersom jag tycker det är bra att diskutera vissa saker innan de genomförs. Hon höll med, tack vare mig var hon tvungen att tänka igenom ordentligt vad som var bra för verksamheten.

    Annofie 2015-09-11 09:54:25
    Svara
  • Mycket bra inlägg. Har jobbat på en annan bransch och jag blev till sist utbränd. Synd att man först börjar fundera vad det är för fel på en själv som inte kan jobba, när det är någon annan/annat som är orsaken. Det är så lätt att anklaga sig själv. Spår sitter fortfarande kvar, men jag har lärt mig mycket på vägen och har lovat mig själv att inte utsätta mig för något sådant igen, det är inte värt för hälsan. Tack för en bra blogg och inspiration! 🙂

    Nina 2015-09-04 11:31:03 http://ninozia.blogspot.com
    Svara
  • Jobbar i en annan bransch men tycker det är väldigt viktigt att vara ärlig. Då ger man ju chefen en möjlighet att rätta till saker som hen kan varit ovetande om. Tycker att chefen borde bli glad då man har företagets bästa som intresse. Känns också lättare att sen byta arbetsgivare om ingenting händer. Konstruktiv kritik åt båda hållen är jätteviktigt för mig.

    Cecilia 2015-09-03 06:11:35
    Svara
  • Tycker det är väldigt känsligt dedär med att säga vad man tycker om något känns fel osv just för att det är ens chef. På något vis känns de som att man skulle bli mindre ”omtyckt” då. Jag drar mig för att säga något, faktiskt. Tycker de är ännu jobbigare då jag är den enda anställda också!

    Jag brukar kolla upp saker med facket så det är väldigt bra att vara medlem där då man får mycket svar på funderingar och ifall saker går rätt till. Det är så himla svårt att veta alla lagar och regler såhär i början på ens jobbkarriär, så jag är verkligen glad att facket finns där och kan ge mig förklaringar!

    Anonym 2015-09-02 21:21:42
    Svara
  • Mycket bra skrivet!
    Har vi inte alla fått erfara sån skit på jobbet på någon arbetsplats. …suck! Har man en gång haft en riktigt bra chef då blir det extra tydligt på alla dessa andra som tyvärr tror att dom har en egen lagbok :/

    Helen 2015-09-02 20:48:52
    Svara
  • Så bra att du tar upp det här! Jag jobbar på en salong där chefen inte alls är speciellt intresserad utav jobbet eller oss anställda. Vi får aldrig några ”pepord” som till exempel ” Åh vad duktiga ni har varit idag” eller ”Vilken fin klippning/färg, bra jobbat!”. Det är så sjukt viktigt att få höra något positivt ibland, inte bara dom negativa sakerna. Alla vi anställda tycker likadant och när vi väl ska ha möte och ta upp alla dessa punkter så slinker h*n sig ur det. Det är jättesvårt att ta upp något med den personen.
    Trivs jättebra på jobbet när chefen inte är där..

    Anonym 2015-09-02 19:28:44
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!