är vi lättstötta?

Hej vänner! 

Vet ni, det har yrat runt massor med inlägg från skvallerbloggar, t.ex detta & detta angående att vi som utför ett jobb på en kund blir ”lättstötta” när våra befintliga kunder går till andra frisörer/nagelteknologer och sedan tillbaka till oss igen. Jag blir så provocerad så jag kände verkligen att jag ville kommentera det plus så hörde många av sig till mig angående vad jag tog upp i Onfleekpodden ang frisören som kallade mig för vidriga saker för att jag inte tyckte om hens produkter.

Jag kan bara tala för mig själv och det är självklart upp till var och en men såhär ser jag på det. När det kommer till bloggare/kända personer så finns det oskrivna regler och det är upp till var och en hur man följer dessa muntliga/skriftliga avtal mellan kund (influenser) och frisör. Självklart betalar ingen känd person för varken sina naglar, hår, spraytan eller likande tjänster. Om ni kollar på Instagram så fort dom har fått håret fixat så läggs det upp och tackar frisören för jobbet – då finns det en deal att ”Jag gör håret på personen och får marknadsföring/synlighet som betalning”. Om den kända personen inte lägger upp ”tack till blabla” så har den kända personen betalat för tjänsten som vem som helst.

Jag använde mig utav denna metod precis i början när jag blev egen företagare och behövde kunder. Det fungerade hur bra som helst och det blev win, win för båda parter. Men det ska tilläggas att blogg/kändis världen ser helt annorlunda ut idag än för 4-5 år sedan. I och med att du kan bli lika känd om inte mer på att hålla på med Youtube än att ha vunnit OS-guld eller varit artist i 20 år så har skillnaden mellan känd och KÄND blivit mellanmjölk. Jag har genom åren tackat nej till så många kända personer som vill ha hår mot marknadsföring på grund utav att det kostar mig mer än det smakar. Jag tar inte emot nya kunder så jag behöver ingen marknadsföring samt har jag värderar min tid och min kompetens så mycket mer än ett inlägg på Instagram. Jag känner mig mindre professionell när jag byter tjänst mot marknadsföring och synlighet.

VARFÖR VILL VI INTE ATT KÄNDISEN SKA GÅ TILL NÅGON ANNAN?!

– Det ska jag tala om för er, vi är kreativa människor som jobbar med vårt material, våra enskilda tekniker och vi har stenkoll på vad vi gör med kunden för att kunden ska få det ultimata resultatet. Jag ska vara noga med att påpeka att detta gäller även ”vanliga” kunder, i alla fall hos mig. När då den kända personen har gått till en och samma frisör i flera år, utbytt full marknadsföring om att denne är så nöjd och då helt plötsligt byter kändisen frisör och vad sänder det ut för signaler utåt då? Jo, att kändisen inte är helt nöjd längre kanske? Eller har det hänt någonting? Men i kändisens värld så är det bara hår och skit samma, jag byter frisör denna gång bara.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    Metro Mode Club

    SE ALLT
    metro mode rekommenderar

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!