Att byta frisör är inte alltid roligt men ibland nödvändigt så jag tänkte ta upp några punkter som jag tror är orsaken.
1. Första tror jag att när man gått hos en och samma frisör länge så gör ni ungefär samma sak hela tiden. Men nu känner dig redo för någonting nytt, en förändring vilket du känner att din frisör inte klarar av. Det blir oftast missförstånd och du känner att ni står och stampar på samma ställe.
2. Att frisören försöker prata över dig. Du kommer med en idé som du verkligen vill göra, du vill gärna diskutera detta med din frisör och att ni kommer fram till en bra lösning. Men du litar på din frisör och förhoppningsvis tror att frisören vet vad som är bäst för ditt hår. Men det frisören gör är att försöker få dig att inte förändra hårfärgen t.ex för att frisören inte har tid att lägga på den förändringen. Oftast skyller frisören på att ditt hår, och det vanliga ”nej, det kommer inte gå” – ”det kommer inte att passa dig”. Du har ändå en bra uppfattning att ditt hår mår bra men blir hela tiden överkörd.
3. Nackdelen med att ha en frisör i 10 år är att ni skapar en relation som är mer än professionell och frisören börja se dig mer som en ”kompis” vilket då gör att frisören kan börja slarva och inte behandla dig som en fullt betalande kund. Kommer försent utan att be om ursäkt, ”inte hinner föna ditt hår” eller inte alls ta dig på allvar. Vilket sätter dig en en taskig situation då du gillar din frisör som person med känner att frisören inte gör ett bra jobb p.g.a er superbra relation.
4. Ett annan anledning tror jag är att du känner att din frisör inte ger dig full fokus. Frisören fokuserar på mycket annat runt omkring, går ifrån dig för mycket, du känner att du får sitta i längre i verkningstiden än vad du egentligen behöver för att du känner att frisören inte har koll – allt tar så mycket längre tid.
5. Att frisören pratar för mycket om sig själv. Jag tål inte när jag hör frisörer BARA prata om sitt liv med sina kunder, VEM BRYR SIG? Fokusera på kunden, kundens liv och vara intresserad. Genom att vara intresserad av kunden kommer hjälpa frisören att göra en bättre bedömning om vad kunden vill ha för resultat.
Frisören och kunden ska utvecklas tillsammans, låt kunden komma fram mer kreativa idéer och ta fram det bästa av varandra så kommer resultatet samt relationen er emellan bli super!