FAVORIT I REPRIS! Jag får så många frågor om hur man som kund ska tänka på innan ett frisörbesök så varför inte posta detta inlägg igen. Detta inlägg har en hel del månader på nacken så för er nya läsare – välkomna och hoppas detta inlägg hjälper er lite!
♥
När man ska byta frisör eller vill att frisören ska tänka om lite så är det jättebra som kund att vara lite förberedd. Ni kan även kika in DETTA inlägg där ni kan läsa om det är dags att byta frisör?! Men jag tänkte ge er några tips på hur ni kan förbereda er innan frisörbesöket. Som många gånger förr så tycker jag att för att få det bästa resultatet på håret så tycker jag att man kommer fram till någonting tillsammans och då är det viktigt att både frisören och kunden är på samma bana.
1. Jag tycker faktiskt att inspirationsbilder är jättebra att ta med sig. Men jag vill också att kunden ska vara medveten om är att det kommer ALDRIG bli som på bilden, helt omöjligt. Men jag tycker det är ett superbra att få veta hur kunden ser på vissa saker – t.ex säger kunden brunt hår men på bilden visar kunden nästan svart hår så kan det vara bra med bilder. Oftast när kunden inte vet vad hon vill göra så brukar jag säga att ta fram en bild på hur du verkligen inte se ut (utifrån kundens hår) och ta fram en bild som du verkligen tycker om. Därifrån kan man diskutera fram massor med roliga alternativ om kanske komma fram till någonting helt annat utifrån kundens utseende och smak.
2. Under behandlingen så kan du fråga din frisör lite vad hon/han gör så du lär sig lite. På så sätt kommer du kunna utrycka dig bättre vid nästa tillfälle och till och med kunna påverka mer. T.ex så kanske frisören lägger tunna fina slingor, du snappar upp det under behandlingen och så nästa gång så kan du själv säga att
– ”Jag vill ha tunna fina slingor mot benan, det blev så naturligt och utväxten blev inte lika skarp” eller
– ”Jag vet att du la en lite varmare bottenfärg sist, men denna gång vill jag nog att den ska vara lite kallare”
På så sätt skapar du och din frisör en bra relation och inom några gånger så kommer ni ha stenkoll på varandra för bästa resultat. Jag vill också inflika att frisören måste vara intresserad utav dig, särklit under konsultationen för att kunna förstå dig och det du gillar.
3. Du kan gärna notera vilka produkter du använder innan du ska till frisören, det kan underlätta för frisören att bedöma t.ex din hårbotten eller varför ditt hår är så torrt mm.
4. Det spelar egentligen ingen roll om håret är smutsigt eller rent när du kommer till frisören. Men eftersom vi använder massor med produkter och torrschampon som gör håret ljusare så föredrar jag personligen att håret är nytvättat eller tvättat dagen innan frisörbesöket. Det är absolut inget krav men jag föredrar att börja jobba med ett hår som är någorlunda rent – särklit när man ska färga håret. Ska man bara klippa så tvättar ändå frisören håret innan klippningen.
5. Se ditt frisörbesök som ett mission, lyssna på frisören och lita på att hon/han gör sitt jobb. Det värsta man kan göra som kund (tycker jag i alla fall) är när kunden inte lyssnar och tro sig veta mer än vad frisören gör. Var öppen för en diskussion och ingen fråga är för dum, kund och frisör ska respektera varandra och göra behandlingen till en lyckad stund för bästa resultat. Sen vet jag att vissa kunder bara vill ta det lugnt och bara sitta och läsa sin tidning, gör det men var med i konsultationen innan bara.
Hoppas ni fick lite kött på benen för ett lyckat frisörbesök!